De førerløse biler kommer – men hvordan vil vi have dem?

Af Ida Auken, mf for Radikale Venstre og Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA – begge formænd for SIRI-kommissionen

Forestil dig, at du kører på familiebesøg et sted i Danmark. Da du når kommunegrænsen, er der ikke længere bare det velkendte skilt med kommunens bomærke, men ovenover endnu et skilt, der erklærer, at du nu kører ind i et forsøgsområde med førerløse biler. ”Fortsæt som normalt – almindelige trafikregler gælder for almindelige biler” står der nedenunder.

Du begynder at spejde efter små hvide busser, teslaer uden fører og buttede legetøjsagtige biler i overstørrelse med antenner på taget og hvad du ellers har set billeder af på nettet. Og lidt efter holder den første lille bus inde ved vejsiden foran indkørslen til en gård. To skolebørn stiger på. Bussen venter pænt til du er forbi og følger så efter. Den kører ikke så hurtigt, men 6 km senere når den alligevel frem til musikskolen, sætter børnene af og fortsætter til lægehuset.

Du kører ud af byen, hen af landevejen, bliver overhalet af en bil, hvor føreren læser avis, og når frem til den stationsby, hvor din fætter bor. Her svinger en anden bus rundt om hjørnet, bremser for en cyklist, der ikke ser sig for og sætter 5 passagerer af ved stationen. Her holder den nu og venter til den er booket til at køre folk hjem fra stationen 50 min. senere.

Der er ingen tvivl om, at de førerløse biler kommer. Vi diskuterer allerede hvornår. Vi vil, med SIRI-kommissionens nye 6 anbefalinger på transportområdet, gerne diskutere hvordan. Hvad skal vi med dem?

Den største isolerede effekt ved førerløs bil-teknologi er nok, at bilerne pludseligt bliver tilgængelige for alle. Men hvad betyder det for trængslen, hvis bilparken pludselig udvides til også at omfatte biler ”kørt” af alle dem, der ikke har kørekort? Vi kan omvendt skabe et reelt samfundsmæssigt potentiale, hvis bilerne kobles op på kollektiv transport. F.eks. på digitale platforme, der gør det muligt for dig at planlægge, bestille og ændre en rejse fra dør til dør i realtid. Det er de færreste mennesker, der bor lige ved stationen eller bustoppestedet, så for mange vil de(n) sidste kilometer herfra og hjem være afgørende for, at kollektiv trafik bliver den mest attraktive rejseform. Det kan vi bruge førerløse biler til. Vi kan også bruge dem i områder, hvor passagertallet er så lille, at busruter med timeafgang ikke kan betale sig. Eller til at bringe folk sikkert hjem midt om natten. Bussen i den lille stationsby er ikke ked af at holde stille og vente, til du har brug for den. Men vi kan også læse avis med 130 km/t i særligt egnede kørebaner fra Århus til Odense.

Vi har brug for at eksperimentere. Vi har brug for, at der afsættes penge til at prøve teknologien af i praksis. Finde ud af hvem, der har brug for den lille hvide bus og hvornår, om Hr. Olsen på 85 tør køre i den, hvordan den mest effektivt kobles på det øvrige transportsystem, hvilke krav vi skal stille til de nye biler sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt. Om der skal laves særlige vejbaner på motorvejen, hvornår man så skal overtage rettet igen og hvordan vi indretter fremtidens land og byer bedst med de nye muligheder. Danmark kommer næppe til at producere biler, men vi kan hente rigtig meget god viden hjem ved at teste, hvordan man bruger dem bedst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *